Tuesday, 5 June 2012

::Paku di dinding::

Assalamualaikum...
okeh,,ira rse nk kongsi cerita nie...
harap2 fham la ye...


Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku.
“Untuk apakah paku-paku ini ayah?” tanya pemuda tersebut.
“Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu” jawab ayahnya.
Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan.
Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun.
Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan.
Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya. Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata :
“Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini.
Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatam mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal.”
 
 
 
 

Monday, 28 May 2012

I miss you, more than words can say ♥

 profile pic..:-(

´Walau Jauh jarak yg memisahkan...
Namun Tak berarti cinta kita terpisahkan...
Meski kita terpisah lautan ruang & waktu...
Namun aku percaya,...Kita akan bersatu,...
Selalu & untuk selamanya " Dalam Mihrab Cinta Ilahi "


berikanlah aku kekuatan agar pasrah dalam mengharungi ujian yang 
Dikau berikan kepadaku..Amin ya Rabb..*


Duhai kasih cuba kau dengarkan
Bisik hati penuh kejujuran
Dengan sepenuh keikhlasan
Ku dambakan pengertian .


*cannot sleep*...
maafkan diri ini...

Sunday, 27 May 2012

jika kau pilih aku

Jika kau pilih aku,
Sebagai permaisuri hati,
Tutupla matamu memandangku kerana rupa, harta dan kelebihanku,
Pandanglah aku dengan kekuranganku,
Nilai kembali niatmu,
Masihkah kau sanggup menghadapi segala kelemahanku ~??

Jika kau pilih aku,
Menjadi permaisuri hati,
Ketahuilah,
Tidak ku pinta kemewahan dunia,
Tidak ku mahu kaya harta,
Tetapi aku minta,
Jadikan aku suri yang dpt mendapatkan istana di akhirat sana,
Berikan aku jaminan,
Untuk bersamamu lagi sesudah mati dalam redhaNya ♥
 
Tak perlu yang terlalu kuat agama
Cukuplah yang jaga agama
Pasti nanti agama kami terbela. InsyaAllah ♥
 
 
lelaki sejati bukanlah dia yg punya banyak wanita dlm hidupnya,
tetapi dia yg mampu menolak banyak wanita hanya demi seorang wanita yg dicintainya..




 
 Asslamualaikum... hari nie ira nk kongsi sedikit.manisnya mempunyai 
suami yng mempunyai iman..menarik!!...

"Abang..hari tu ingat period dah habis.syg dah mandi, dah solat. Tapi hari ni keluar balik..kira period balik ke bang? "
" Maybe kot. Try search kat google.."
" Dah tapi macam tak paham sangatla bang. Erm, Kak Erma cakap dekat masjid belah pagi ada kuliah muslimat, ada ustazah ajar masalah-masalah macam ni.."
" Buat apa..cari je kat youtube. Banyak kuliah-kuliah dalam tu. Lagipun abang sibuk, mana sempat nak hantar nak ambik kat masjid.."
Dan si isteri terus terdiam. 3 tahun perkahwinan, isu yang sama berulang, si suami pula terus menerus memberi alasan.

Asal kepada seorang wanita adalah pengikut. Ertinya, dia berhajat kepada pemimpin dan pembimbing.

Asal kepada seorang lelaki pula adalah ketua. Ertinya dia merupakan seorang pemimpin dan pembimbing.
Sebab itu dianalogikan suami sebagai imam.
manisnye jika mempunyai suami yg mempunyai ilmu agama.<3 <3

Apa peranan imam dalam solat?
Kita makmum, kan? Apabila selesai dibaca Al-Fatihah, makmum mengaminkan bacaan tersebut. Apabila imam rukuk, makmum ikut rukuk. Apabila imam sujud, makmum ikut sujud.
Bagaimana pula jika imam tersalah rakaat? Atau terlupa dalam bacaan surah?
Makmum menegur. Lelaki bertasbih, perempuan bertepuk. Ada tatacara dan tertibnya.
Analogi ini suatu yang besar jika benar-benar diaplikasikan dalam hidup.
Dalam solat, ada imam dan ada makmum dengan segala tatatertibnya.
Di luar solat, ada ketua dan ada pengikut dengan segala undang-undang dan aturannya.
Begitulah indahnya Islam. Ia datang untuk menjernihkan hidup manusia dan memastikan manusia hidup dalam aturannya yang benar, betul dan tepat.





(Biarlah dia tidak pandai agama pun, asalkan dia baik. Dia sayang saya, prihatin dan saya yakin dia mampu membahagiakan saya.??)

Alhamdulillah, anda telah menemui seorang lelaki yang baik.
Tetapi kita di sini tidaklah bercakap perihal baik atau tidak.
Sama juga dengan soalan skeptik : habis, orang tutup aurat semua baiklah?

: belum tentu, tapi orang yang baik mestilah akan menutup aurat.
Ini pun serupa. Bukanlah lelaki yang meremehkan soal agama itu tidak baik, tetapi seorang lelaki yang baik pastilah tidak akan meremehkan soal agama.
Dia pastilah seorang lelaki yang benar-benar mempunyai ciri-ciri seorang imam.
Nah, carilah lelaki jenis itu sebagai suami. Lelaki yang mampu menjadi imam, dalam dan luar solatmu.
Lelaki yang bertegas denganmu dalam hal-hal agama, dan berlembut denganmu dalam hal-hal dunia.

Bukankah dirimu mahukan perkahwinan itu sampai ke syurga? tak mungkin seorang lelaki yang tidak tahu jalan ke syurga boleh membimbing kita untuk sampai ke sana?
Buatlah pilihan dengan bijak.
Carilah untuk dirimu seorang IMAM, bukan semata-mata seorang jejaka.

okeh..maaf jika ade salah..
yg baik itu dtg dri Allah.
yg buruk itu dtg dri kelemhan diri sye.. 


assalamualaikum..

Friday, 25 May 2012

Allah yang selalu...

Selalu dan selalu Allah sediakn hikmah di sebalik setiap kejadian, ketika kita menangis, ALLAH sisipkn sebuah hikmah, bahawa hidup ini tidak selalu bersuka, ada saatnya kita harus tahu bahawa setitis air mata itu sangat bererti buat kita.

Saat kita gagal dlm pekerjaan ataupun dalam cinta kita, ALLAH isyaratkn kpd kita, bahawa tidak selalu apa yg kita kerjakan langsung ada hasilnya, tidak selalu apa yg kita inginkan dapat kita raih. Dan dari sana kita dapat mengambil hikmah apa sebenarnya kekurangan dan kesalahan yg sudah kita buat.

Dan saat kita menghadapi kesulitan hidup dan masalah, ALLAH isyaratkn kpd kita bagaimana ertinya bersyukur untuk setiap apa yang pernah kita raih.

Friday, 4 May 2012

..::tudungku::..

" Harap tudung je LABUH.... perangai..... ??''

Kenapa perlu disalahkan TUDUNG bila si pemakainya yang tersalah LANGKAH..??
Tudung tak SALAH..yang SALAH pemakainya...
Dan yang BERTUDUNG LABUH tak semestinya BAIK...BENARLAH.. 
Tapi kami sudah mecuba sedaya upaya untuk menutup AURAT
 kami dengan SESEMPURNA yang mungkin..dan ketahuilah dengan bertudung LABUH, kami juga bukan MALAIKAT yang terpelihara ...dari LUPA, ALPA, NAFSU dan sebagainya..,
Kami hanya WANITA akhir zaman yang masih MENCARI nilai SOLEHAH dalam diri ini..

p/s : Andai kami SALAH, TEGURLAH..bukan CEMUHAN yang DIBERI..usah disalahkan labuhnya tudung kami..kerana hakikatnya kami juga insan BIASA yang masih TERCARI-CARI nur IMAN. :')

Saturday, 28 April 2012

wanita bagaikan semalu


pada suatu hari, rasulullah s.a.w berjalan2 bersama puteri baginda saidatina fatimah r.a..setibanya mereka berdua dibawah sebatang pohon tamar, fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan..fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada disitu dengan nada yg marah..rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita..fatimah terkejut, rasulullah menyambung lagi,para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek; PERTAMA (pohon semalu akan kuncup apabila disentuh..ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu(pada tempatnya).. KEDUA (semalu mempunyai duri yg tajam untuk mempertahankan dirinya..oleh itu wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.. KETIGA (semalu juga mempunyai akar tunjang yg sangat kuat dan mencengkam bumi..ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yg sangat kuat dengan ALLAH RABBUL A'LAMIN.. KEEMPAT (semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang..oleh itu para wanita sekelian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja..[AMBILLAH PENGAJARAN DARI SEMALU WALAUPUN IA HANYA SEPOHON TUMBUHAN YG KECIL]

Saturday, 21 April 2012

remember a person :-)

:♥ Kita BERKENALAN secara tak sengaja, adalah PERANCANGAN ALLAH..
:♥ Kita BERKAWAN begitu lama bertahan pun, ALLAH yang RANCANG..
:♥ Kita dikurniakan RASA SUKA antara satu sama lain juga, ALLAH yang BERI..
:♥ Kita masih BERSAMA walau banyak dugaan menimpa, ALLAH yang ATURKAN..
:♥ Kita dikurniakan KESEDARAN dan KEINSAFAN juga kerana, ALLAH SAYANG PADA KITA..
... :♥ Kita BERJAUHAN untuk mencapai REDHA-NYA juga, DIA yang RANCANG...
:♥ Kita BERDOA untuk KEBAHAGIAAN masing2 juga, ALLAH yang DETIKKAN dalam hati kita..

dan ketahuilah, sama ada hubungan kita akan BERKEKALAN
sehingga ke SYURGA atau TERPUTUS di TENGAH JALAN juga
ALLAH yang akan tentukan...
jadi, usah risau..
andai kamulah jodoh yang ditetapkan ALLAH di Luh Mahfuz ,
InsyaAllah kita akan BERSATU juga walau dipisahkan dengan jarak dan masa.. :)

okeh..assalamualaikum semua..:-)

 

 

Sunday, 25 March 2012

23.03.2012...SyUkran kORang..

Assalamualaikum...
hari ini ira baru rse dapt rehat sekejap.ngee~..boleh tahan penat lah jugak..
hari jumaat tu umh ira ade wat kenduri ,..mule2  ingtkan memng org kampung yg buat majlis tu tpi tibe2
lak hari jumaat tu ade orang meninggal.
so,umh org meninggal tu pun buat kenduri pas maghrib gak.
nasib baik zaki ade..ira suh dye mule kan majlis tu.
org tue2 ade jugak but xramai lah mcm selalu...
mase gie amik dowank kt hostel,ira terkejut gak tibe2 je sume form 5 pergi .
tpi ira pelik ameer ngn syakir xde.
ira pun xthu npe dowank xdtg,xsempat naK tnye..
nanty lah nek sekolh noe ira tnye...
erm...zaki ckp sume pakai jubah.haha..
tpi sume xpakai jubah pon.lain2 lah....zaki ngn bape org tah yg pakai jubah.
best giler tngok dowank buat qasidah...
zaki suh rakam...ira ade rakam tpi goyang2 lah.haha...jangn  mrh ye kwan!...
nie pic dowank...zaki yng jubah putih tu.
budx nakal..ahakz...

syukri ngn taufik...falaq...

zaki ngan iqbal..
nie dowank tengah makn.... 



imam mude...insya'Allah....hehe



Saturday, 17 March 2012

Maafkan diri ini...

Bukanlah ku tak ingin memiliki cintamu,
Namun jiwaku masih belum sepenuhnya bertemu cinta Allah Ta'ala...

Bukanlah ku tak ingin merinduimu,
Namun hatiku masih lagi selalu lupa untuk mengingatiNya..
...
Jadi adakah perlu untukku mencintaimu sepenuh jiwaku,
Sedangkan jiwaku masih belum mencintai Penciptanya..

Adakah perlu untukku merinduimu sedalam hatiku,
Sedangkan hatiku masih selalu lupa akan Pemiliknya..

Jadi bersabarlah...
Andai j0doh itu milik kita..kite pasti akan bersama...!
pimpin tanganku ke syurgaNya..InsyaAllah.(^__^)v

penerang hatiku...:-)



asSALAmuALAikum...

lirik lagu penerang hati.


Mencinta Mu terangkan jiwaku
Merindu Mu hatiku selalu
Hanya diri Mu satu cintaku
Tak akan mampu ku jauh dari Mu
Satu nafas ku harap Kau ada
Hanya pada Mu Tuhan ku rayu
Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku


Kau terangi aku
Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
Cerahkan cintaku
Cinta yang abadi

Jangan pernah kau menjauh




#bnyak kali ira dengar lagu nie..
best pulak...ngee~....
lame benar tunggu dye on...hehe..
esok nak  blik...ngeer..~!...
alhamdulillah...
ok..Assalamualaikum...

Thursday, 15 March 2012

Smile...:-)

Tersenyumlah sentiasa, ia tidak menyakitkan malah ia pengubat hati  kite 
yang sakit. Bukannya bererti senyum itu kerana kite tidak ade masalah dalam kehidupan kite, 
tetepi menunjukkan hati  kte redha dengan setiap takdirnya. 
 >>> Abu Darda' Radhiyallahu 'anhu berkata, " sesungguhnya aku akan ketawa untukmembahagiakan hatiku. "



p/s: Sentiasa senyum..
senyum itu adalah satu sedekah.. ♥ ♥
muke akan menjadi lebih manis kalau kite senyum..hehe...
nampk sperti kite seorng yg peramah dan mcm2 lagi....
jngn buat muke masam lah.nanty muke  nmpk buruk jer...kan3.?
nanty
sume org xnak kwan ngn kite.......iye ker.?hihi...
ira pun xsuke kwan ngn org yg masam(masam sedih) je sbab ira rse
mcm ira ade buat salah ngn dye..tu tak suke tuh..huh!
lgie2 ira xboleh tngok org bad mood or nangis.
rse simpati yg teramat sngt .
kesiiannnn....hehe
kalau ade maslah,jngn lah tunjukkan sngt ..
setiap mslah ade jalan penyelesaian nye..bukan dengn cre
menunjukkan muke masam.
maslah xkan selesai kalau kite buat mcm tu.
senyum boleh mengurangkan mslah kite tu.insya'Allah... 

kalau xsenyum pulak..mksud ira sombong lah...
huhuu!iera rse jarang jugak jumpe org yg sombong dengn senyuman nie.
sebab kalau ira senyum kt org tu,dye bls jer.
kalau xbls tu myb dye xpersan kot ira senyum kt dye..think positve.
ira senyum kt org pun tngok org dulu lah..hehe...
okeh....
amalkan dalam kehidupan seharian kite oke..
kalau muke masam je..sume org xsuke kan.!
so smile always...
insya'Allah....
assalamualaikum....


 

:: JODOH ♥♥ USAH MENCARI YANG "TERLALU SEMPURNA" ::



Jika kamu memancing ikan... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.. Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga...setelah kamu memberi banyak PENGHARAPA...N kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU, hendaklah kamu MENJAGA hatinya... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu, & mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu...

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya & janganlah menganggap ia begitu teguh...cukuplah sekadar keperluanmu... Apabila sekali ia retak...tentu sukar untuk kamu menambalnya semula... Akhirnya ia dibuang... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya, mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi...

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya... Janganlah kamu terlalu mengaguminya & janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya... Akhirnya kamu KECEWA & meninggalkannya. Sedangkan, jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi, yang kamu pasti baik untuk dirimu... Mengenyangkan - Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..?? Terlalu ingin mengejar kelazatan... KELAK.. Nasi itu akan basi & kamu tidak boleh memakannya... Lalu kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan, yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU.. MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain..?? Terlalu mengejar kesempurnaan... KELAK.. Kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Lalu kamu juga yang akan MENYESAL..;)




ps :semoge same2  fhm dan mencontohi cerite2 ini...
insya'Allah....
okey...syukran...
assalamualaikum...

Wednesday, 14 March 2012

seBenARNYA

SEBENARNYA...................

seBelum tidur


Walaupun ramai yang tahu tapi ira yakin masih ramai tidak mengamalkannya.

Doa Sebelum Tidur :

bismikallahumma ahya wa amutu
...
Ertinya :
Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan mati

Berwuduk sebelum tidur :
Berdasarkan hadis; dari Barra’ Bin ‘Azib bahawasanya Rasulullah bersabda:

“Apabila kamu hendak ke tempat tidur, maka berwuduklah seperti wuduk kamu untuk menghadiri solat…”
(Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)

.

umat islam di galakkan mengmbil wuduk' sblom tidur kerana ajal
maut di tangan tuhan.kite tidur lah dlam keadaan yg suci...mane thu kite tngh tidur maut menjemput
kite.
bersuci juge dapt jauh kan diri kite dri syaitan.
nanty kalau bgun pagi xd lah kite mls nak bngun .ngn
dapt mententeramkan diri dripde tkut semase tidur...

Perkara yang sunat dilakukan sebelum tidur.

-Mengambil wuduk.
-Membaca zikir yang diajarkan Rasulullah SAW kepada Saiditina Fatimah dan Saidina Ali ketika hendak tidur hendaklah bertasbih (Subhanallah) sebanyak 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33 kali dan bertakbir (Allahu Akbar)34 kali..*sekejap je kot...xlame*...

-Membaca ayat Qursi kemudian menyapu muka serta melurutkan tangan ke arah kaki sekadar capaian tangan dan diulang tiga kali.

-Membaca Surah Al-Fatihah, surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An- Naas 
.
-Bermuhasabah di atas dosa-dosa harian yang dilakukan sepanjang hari lalu memohon ampun kepada Allah dan berazam melakukan perkara lebih baik pada keesokan harinya.

-Berdoa kepada Allah dengan berserah diri kepada-Nya antaranya doa yang bermaksud: “Ya Allah dengan menyebut nama-Mu aku mati dan hidup”.

-Mengucap dua Kalimah Syahadah kerana dikhuatiri malam itu adalah tidur terakhir bagi kita. Moga-moga kalimah toyyibah itu menjadi kalimah terakhir dilafaz dalam perjalanan menemui Allah SWT.*jangn lupe*

Umat Islam juga diajar bagaimana menangani persoalan mimpi seperti diriwayatkan Abdullah bin Abu Qotadah bahawasanya Rasulullah bersabda: “Mimpi yang baik daripada Allah, sedangkan mimpi yang buruk daripada syaitan, maka apabila salah seorang di antara kamu bermimpi buruk hendaklah ia meludah ke arah kiri dan mohonlah perlindungan kepada Allah dari keburukannya, sesungguhnya hal itu tidak akan memudaratkannya”. (Riwayat Bukhari Muslim)*ini jarang ira buat.hehe...*

Apabila bermimpi sesuatu perkara yang baik hendaklah memuji Allah dan menceritakannya kepada orang yang menyukai, tetapi jika sebaliknya hendaklah memohon perlindungan kepada Allah, kemudian meludah ke arah kiri tiga kali, berpindah tempat, solat dua rakaat dan jangan menceritakan kepada seorang pun supaya tidak timbul andaian dan pandangan yang bukan-bukan yang boleh
menimbulkan ketakutan atau keluh kesah.

insya'Allah..same2 amalkan...okey...
al-mulk jngn lupe bAce yup.....hehehe...
ok..Assalamualaikum...

Tuesday, 13 March 2012

Sedih...!

Suatu hari seorang bapa pergi menghadap anaknya yang sedang asyik melayari internet.Si anak tidak perasankan akan kehadiran bapanya.

Bapa:  Abi nak cakap sikit dengan kamu,ini soal masa depan kamu tau,
Anak:  ha!ya ke?boleh-boleh abi,pasal apa ya,,?
Abi     sebenarnya tadi ada seorang lelaki telefon abi,katanya dia nak melamar kamu untuk jadi isterinya.Apa pendapat             lamu?
Anak: Mm,,kalau macam tu,abi kenalkan dulu lah siapa dia,insyaAllah saya akan bagi keputusan dalam seminggu,,??
Bapa:  Okey lah!

Selang beberapa hari,pemuda yang melamar si gadis tadi datang kembali untuk bertemu dengan bapa perempuan tadi.

Bapa:  Ini dia lelaki yang abi maksudkan.

Si anak terus menarik tangan si bapa,dan menuju ke dapur.

Anak:  abi,kalau dia saya minta maaf,aya tak setuju.
Bapa:  kenapa pula?

Si anak terus menceritakan keperihalan pemuda tersebut yang pernah mencuba untuk meminta menjadi kekasihnya sewaktu di sekolah menengah dahulu.Dia masih ingat bagaimana lelaki tadi mempermainkan perasaannya.Sakit sekali.
Langsung dia tidak berfikir panjang dan menolak risikan pemuda tersebut.

Anak:  Abi,kalau dia ikhlas nak menjadikan saya suri hidupnya,dia tidak akan senang-senang meminta saya menjadi kekasihnya dahullu,saya tidak suka,seolah-olah saya dibonekakan.

Bapa si gadis terus mendapatkan pemuda tersebut dan menjelaskan perkara sebenar.

Pemuda:Kalau begitu saya minta maaf pak cik.Dahulu saya jahil,tapi sekarang saya benar-benar ikhlas.
Bapa:Mm,,ini keputusan anak pak cik,pak cik tak boleh paksa dia.
Pemuda:kalau macam tu,saya undur diri dulu pak cik.Sekali lagi saya minta maaf.

Pemuda tadi pulang dengan kekecewaan di hatinya kerana terang-terang risikannya ditolak.

Moralnya,seorang wanita tidak suka lelaki yang memainkan kehormatan wanita,,maka sebagai manusia peluang taubat tu ada.Namun,hati wanita tadi dah tawar dengan lelaki tersebut,dan dia berusaha untuk menjadi lebih baik.Harapannya satu,iaitu untuk mendirikan masjid tanpa ada 'kenangan" dosa dengan suaminya,itu sahaja.Dia juga inginkan keberkatan dalam mahligai yang dibina bersama pasangan hidupnya,andai dia menerima lelaki tersebut sebagai kekasihnya waktu itu,pasti hidupnya akan dibuai mimpi-mimpi indah bersamnya.Nauzubillah!Wanita tadi juga tidak terlalu memilih pasangannya tetapi dia perlu bijak memilih demi masa depannya dan zuriat keturunannya.Selang beberapa tahun,wanita tersebut telah berjumpa dengan pemuda yang dijanjikan Allah untuknya.Kini,suaminya merupakan seorang doktor gigi di salah sebuah hospital swasta berdekatan taman perumahannya.Wanita tersebut amat merasai kemanisan berumahtangga berlandaskan syariat ilahi.Subhanallah!Jodohnya dengan pemuda tersebut ditemukan apabila keluarga lelaki tersebut terus masuk meminang gadis itu selepas gadis itu tamat pengajiannya di peringkat ijazah.Itulah kisah di sebalik hikmah bercinta berlandaskan syariat.

Setiap manusia perlu memohon taubat atas dosa-dosanya yang terdahulu,dan sentiasa memperbaiki dirinya menjadi muslim yang lebih baik.Sama-sama kita share,,setiap manusia akan melakukan kesalahan,kita sebagai manusia mestilah memohon taubat kepada Allah.Wallahu 'Alam

Harap kalau ada ketidak selesaan berkaitan citer ni,,cakaplah~
kita berkongsi ilmu,mungkin ada yang tak kena..
okey~

Sunday, 11 March 2012

cerpen...


Assalamualaikum,
nie pic ira ngn janah kt umah bonda....dari pagi sampai ptg ira ngn janah type cerpen..huh!penat la jugak..
semlm mak pergi hospital tngok anak alang.ira dapat anak buah bru ler..hehe.tapi ira xtngok dye lagi.smlm mak ngn ayah dah pergi dulu.ira kan kt umah bonda wat cerpen tu.xpe3.

ade lagi leh tngok.nie pic2 time kt umh bonda..
pas balik dari hospital baru mak amik ira kt umah janah...lame lah jugak tunggu....hah!ank buah ira tu lahir 10.03.12,,,kalau terbalik kan tu befdy ira..masty nanty dye ikut perangai ira..keh3..
kalau terbalik kan tu befdy ira..masty nanty dye ikut perangai ira..keh3..


erm....hary khamis hary tu ira pergi teknik jasin...ade bengkel buat cerpen..sume sekolh ade kot..
enth lah..ira pon xpersn sngt.
kat sne asyik makn jer..sedap lak tu.!memang gemok la ira..
dah lame ira xtngok berat.msty dah naik.hehe..
 ira buat je cerpen tu.semlm bonda ckp.."syera,awk punye words dah lebih 1000 nie.awk kene tngok blik.:"
ark....memng mls nk buat lgi...hehe...ira diam je pas bonda ckp mcm tu..last bonda ckp mcm nie.."xpe la syera,nanty bonda tolonk kurangkan."huhu,,tu lah yg ira nak dengar...ira terkejut gak bonda ckp ira nyer words tu banyk sngt.padahal ira rse sikit je.ahakz....
biar lah....bonda memng baik...!syera dah mls  nk btul2 kan cerpen tu lah bonda...hehe..
budx2 yg umah jauh senang la...xyah type!ira ngn janh yg jdi mangse type..hehe.

omwork still bnyk lagi..smlm mlm bru mule buat sebab sblom tu buat cerpen jer.
erm...*qur'an sunnah.
*bi     
*math
*ekonomi asas.
*bm..

tu je kot ira rse dapt omwork.cikgu2 lain xbgi pon..hehe
hah..ari tu kan exam.ade 4 peper akdemik ira xdpt lagi...psi,bahase arab,sejarh ngn sains. .
yg lain dah dapt dah...
ira mcm xcye je math ira tu..hehe..ira dapt A+  lah...alhamdulillah la..
pastu madah ekonomi asas..ira syg sngt ngn cikgu nie..name dye Puan Norehan bt ja'afar..
dye memng cikgu yg sporting.ari tu.time ira ngn midah nak blik hostel.terserempak ngn puan kt area toilet lah jugak.tibe2 puan panggil ira ngn  mida.
dye ckp.."saye dah tande kertas exam ekonomi awk." puan tu ckp dalam keadaan yg hapy sngt2..
ira pun pelik tngok puan tu..
then,dye kate..":syera,awk nak tngok x kerts exam.?"
hehe...ira pun ckp.."msty lah nak tngok ustazh.."
ira ngn midah dah tersenyum2 dah..kat situ jugak ustazh amik kerts exam dalam beg dye.
kiteowng pun tunggu ler..then puan ckp mcm nie.."nah tngok lah...terime kasih ea."
eh,ira pelik..nape terime kasih pulak.
ira memng rapt ngn dye.ira tnye lah.."knpe ustazh dari tdi tersenyum2 nie."haha..jaht x ira..
ustazh ckp  "yela,sye suke tngok awk jwab soalan ekonomi tu,maknenye ape yg sye ajar awk fahm...
marini,syera,janh ngn mida...awk nye jwapn oke.awk sume dapt A+ ade.A-. ade A...."
time tu ira xtngok kerts lagi.kerts tu kt midah.ira msih borak2 ngn ustazh...
pas dah tngok tu..ira TERKEJUT jer.haha..

tpi ade gak yg xlulus..tu ustazh geram.major dak laki lah ramai xlulus..ustazh tu memng ajar
ekonomi laju.!ira kadang penink kple time ustazh ajar.
time dye ajar tu memng senang nak fahm but bile tngok2 blik.haha.dah lupe..
bilik GKMP tu lah.bilk yg ira selalu pergi tok jumpe puan norehan.tnye ape yg dah lupe sikit.!
itu psl ekonomi..rehat kdang2 xpegi pun...!ade budk laki dlm
kelas ira tu.dye memng baik ngn ira thun nie.
ira pun xthu knpe..ira selalunye puase isnin ngn khamis.
budx tu hary2 tnye.."syera,hry nie ko msty puase kan."...time tu hary selase kot.
msty lah ira xpuase.ira ckp ngn dye"erm..xde lah,aq xpuase lah hary nie..knpe.?"
dye kate.."owh oke.aq tnye jer."
pastu jap lagi....dah bpe minit.dye dtg kt ira bgi burger,uhu!ira dah tngh memng  lapar.. !ira ckp dalm hati.
"nak amik xnk nie."hehe...
ira tnye dye."ko bgi aq ker ni.?"
dak tu ckp.."ye..amik lah aq belanje ko."...>
ira pun simpan jer.pas dye pergi ira bgi burger tu kt midah.ira just minum air jer ngn 
ira memng ade bwak biskut kecik tu sebab ira thu masty xsempat nk rehat nanty.
mcm tu lah citer nyer...selalu lah jugak dye buat mcm tu.
 ira harap xde niat ape2....


*pesanan tok diri ira...jngn layan sngt ngn budx laki k.ingt Qw...sentiase
di hati..insya'Allah...


now,ira nk citer psl perdagangn..perdagangan ira dapt  A- jer...!ira memng time exam xfocus
sngt pdgn tu.!eko memng subjek ira suke.
ustzh yg ajar pdgn tu memng baik,tpi ira xrpt ngn dye lah..enth lah..rapt2
mcm tu je la..
kalau dye ngajar kene focus btul2.lau x...memng xdpt lah.
dye ajar memng perlahan.cikgu tu lembut je.alhamdulilah ira dapt A-
  6 madah dah dapt..bi ira dapt B.haha...ira xkesah sngt ngn bi..ira xtarget A pun BI..B tu pun dah kire okey.alhamdulillah la..!yg lain2 nanty ira bgi thu ea...okey.
..










:-)

                                                              Assalamualaikum...




Kite rindukan awak sangat-sangat :')
Moga Allah sentiasa menjaga awak untuk kite.

Saturday, 10 March 2012

guru penyanyang 2012


Assalamualaikum...
nampak x tajuk kat atas tu...pelik an.!ahakz...cikgu2 buat gimik..
ira pun pelik tengok gelagat dowank.
mase tu ira skolh nak kate lambt pun xde la kan...kol 6.50 kot.selalu nye kalau ira gie skolh xde pun cikgu yg dok tunggu kiteowng dtg.tibe2 ari tu ade pengetue tunggu.hehe...ustaz tu memng suke tersenyum..i like,,
ira pun bgi je la salam an..xkan lah ira nk tnye npe ustaz dok kt situ.then,ira pun naik kels ngn kwan ira.pastu turun blik sebab memng pgie2 kene turun bwah bace asma ul husnah kol 7.pgws mcm biase lah suh budx2 nie turun....erm...kdang2 ira geram gak ngn budk2 nie...ary2 nk kene ckp turun bwah.padahal masing2 dah thu kene turun kol7..!bile pgwas2 ckp turun bwah thu lak mrah..!erm..ade pulak tu,dak form bpe tah,ira suh dowank turun…dowank turun tpi dowank duduk kt toilet.haha..sengal kan dowank.tpi yg buat tu budx2 gigal lah…!erm….kt kwasan skolh tu ade letak benda nie…
pelik jer...pas kiteowng bce asma ul husnah nak naik kelas...ramai ustaz ngn ustazh nie tunggu kiteowng sume kt tangge tu..ahaha...rupenye ade progrm nie....erm..

esok tu bru ira thu pasl benda nie.....marini kene buat kad ntuk budx befdy bulan 3..sian dye..sampai xmsuk kelas.
bonda ajak ira tngkp gmbr ngn kad yg marini buat tu...ira pun on je lah..haha... 



tu je pic yg ade..hehe..nie pon ira amik kt ubk assyakirin punye pic...maaf ye ustaz amik pic nie...okey...tu je yg ira nak citer...nanty kalau ade mase ira crite lgie yup..ira kene ciap kan cerpen nie...k.assalamualaikum.

Sunday, 19 February 2012

Bila Hati terase riNdu..Q

Muslimah yg dikasihi
Yang bersyukur dengan apa yang ada
Yang bersabar pada yang tiada
Cinta pada hidup yang sederhana
Yang tidak melihat kpd harta benda ♥
moga aku bisa jadi muslimah seperti itu, insyaAllah ♥



       Penantian itu mengajarku erti kesabaran ♥


Salah satu perkara yg paling SWEET ialah ketika dua orang saling merindui,
Namun tidak berkomunikasi tuk lepaskan rindu tetapi kedua-duanya saling mendoakan di dalam sujud mereka masing-masing :) ♥

Friday, 17 February 2012

valleyball 2o12 teknik jasin

assalamualaikum...hyep..minggu nie blik.erm..but ira xdpt contct dye.myb dye xblik rsenyer..!xpe lah...ira always mis kt dye.ira arap dye seht jer.erm...hry selase hry tu ade lawan valleyball kt teknik jasin.sekolh ira dpt nombr 3.!kiteorng harapkan dpt johan tpi xde rezeki nak at cam ner..budk laki pun same dpt nombr 3.alhamdulillah tahfiz cenderah dpt johan thun nie.MRSM  laki still dpt naib johan dri thun lepas.
tahfiz ngn masyi kan cam adk berdk.!erm...time kt sane xbnyk sngt tke pic.
ira xmain pon cume jadi reserve jer.kaki ira kan xok lgie.
sume xbgi ira main.huh!hehe...thun nie ira dah stop sukan dah...
nie lah pic2 kami kt sane slme 2 hary..abis muke ira.berbelang....
mlm2 xleh tido sebab muke trse perit.herm..
nie tdi ira edit pic nie...cntik x.?kalau xcntik diam je lah...ira xnk dngr.huhu...pape pon bgi ira pic nie very nice...
tu lah bju valley ball thun nie...labuh kan bju gurl.hehe..i like.slese je pakai..
time lawan tudung masuk dalam ar...!erm..budk laki pulak dpt suar skli.untung ler~...suar pendek tpi bah lutut lah...ustaz slalu ckp."sye xnk awk menang dengn dosa"....huh!...ustaz2 kt skolh sume puji bju muslimat.hehe..ira tompang bangge kejap..hihi...thun lepas bju kiteowng lengan pendek pastu kene pakai bju dua lapis.alhamdulillah nasib baik thun nie xmcm tu.erm.....

ira rse tu je yang ira nak citer.hehe..NANty ira sambunk lagi yuP.>ASsalamualaikmum

Sunday, 5 February 2012

bersame kakaq vllybll..hehe





sekiranya

Sekiranya kita ada anak-anak, ajarkanlah mereka cinta kepada nabi sebelum mereka mengenali artis ataupun ikon animasi lain. Sekiranya kita seorang guru, selalulah bercerita kepada murid-murid mengenai nabi, insyaAllah daripada menceritakan peribadi baginda, orang akan jatuh cinta kepadanya. Walaubagaimanapun, ia perlu sentiasa dihangatkan dan jangan ditinggalkan. Umpama hubungan suami dan isteri, cinta akan menjadi lebih kuat apabila ia sentiasa dihangatkan dengan pengorbanan dan persefahaman. ♥

20 Amalan Untuk Murah Rezeki :

1. Menyempatkan diri beribadah
2. Memperbanyakkan istighfar
3. Tinggalkan perbuatan dosa
4. Sentiasa ingat Allah (SWT)
5. Berbakti dan mendoakan ibu bapa
6. Berbuat baik dan menolong orang yang lemah
7. Tunaikan hajat orang lain
8. Banyak berselawat
9. Buat kebajikan banyak-banyak
10. Berpagi-pagi
11. Menjalin silaturahim
12. Melazimi kekal berwuduk
13. Bersedekah
14. Melazimi solat malam
15. Melazimi solat Dhuha
16. Bersyukur kepada Allah (SWT)
17. Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu
18. Berdoa
19. Berikhtiar sehabisnya
20. Bertawakal

Inilah antaranya yang dimaksudkan oleh ayat Qur’an yang bermaksud

“Jangan kamu berputus asa daripada pertolongan Allah, sesungguhnya tidak berputus asa daripada rahmat (atau pertolongan) Allah melainkan orang-orang kafir”

(Surah Yusuf: Ayat 87)

11 ORANG YANG MENDAPAT DOA MALAIKAT :



1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).

5, Kalangan malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.

9. Orang yang membelanjakan harta (infak).

10. Orang yang sedang makan sahur.

11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.

Saturday, 4 February 2012

muSLimAt

Perempuan Yang Disayangi
Adalah pencinta TuhanNya....
Yang mengalir cinta,takut dan harap...
Yang menguasai perjalanan penghidupannya...
... Dari waktu ke waktu....
Dari hari ke hari....
Sehingga perjalanan di antara....
Jasad dan nyawanya berakhir......

PEREMPUAN YANG DIRINDUI.........
Adalah perempuan yang dimata dan wajahnya....
terpancar sinar Nur Ilahi...
Lidahnya basah dengan zikrullah...
Di sudut hati kecilnya.....
Sentiasa membesarkan Allah...

PEREMPUAN YANG DICINTAI...
Yang menutup auratnya....
Dari pandangan mata ajnabi...
Kehormatan dirinya menjadi mahal nilainya....
Di sanjung tinggi......
Penduduk langit dan bumi....

PEREMPUAN YANG DIIMPIKAN...
Adalah yang mendekatkan...
Hatinya yang telah jauh...
Kepada AR-Rahman,AR-Rahim...
Di saat orang lain dilamar kebendaan....

PEREMPUAN YANG DIKASIHI...
Yang bersyukur dengan apa yang ada...
Yang bersabar pada yang tiada....
Cinta pada hidup yang sederhana....
Yang tidak bermata benda.....

PEREMPUAN YANG DISUKAI...
Menjadi dian pada dirinya sendiri....
Menjadi pelita untuk putera-puterinya....
Yang bakal dilahirkan......
untuk menyambung perjuangannya di belakang hari.... ♥

3 feb 2012.

Assalamualaikum..herm...ira bru blik umah smlm..sepatutnye ira blik umh hary nie.tpi sebab kaki ira nie...terpakse lah blik smlm.xdpt lah men bola tampar lgi.adush,sedih sngt.!smlm ira men bola tampar ngn dowank sume lah pas zohor.pastu naik atas solt asar jap.time nak turun blik tu lah ira jatuh.memng skit giler ar.nak cepat lah kate kan..tkut ustaz dah tunggu kt bawah.ira paling last turun..
cam ne tah leh terseliuh kaki tu..mule2 rse cam xskit..ira dok diam2 dulu.try bgun.kaki xleh nk jejak.ira pon pasrah giler..nak panggil spe pon xthu.duduk blik pastu nangis.ngee~...ingt Allah je lah time tu,.tibe3 kwan ira ade sowank naik atas blik sebab nak panggil sape yg xturun lgie.ira pon panggil lah dye.pastu gamai lak yg dtg.budx laki pon ade.adush,malu ira ler.....dowank pon xthu nak buat ape..dowank bawak gie umah warden..dowank angkt ira.memng xleh jalan lah time tu.skit sngt..!....pastu penyelie asrma bwak gie klink sblh .pastu doct tu hAntr hospital jasin..doct nie asyik buat lwak jer.dah lah ira ngh skit.haha.geram ira..!sampai sane doct kt sane suh exry..nasib baik xde pape..!pas exry HEM dtg.adush.terkjut ira.haha..dah la xpakai stokin time tu..darurat xpe kan.ngee~HEM ckp,pas nie xyah join sukan lgie.bljar jer.lgipon markh koku dah ade.erks...sedih btul xdpt join.haha..xpe3...myb ade hikmh sume nie...ira trime.!erm.....pas tu HEM mintk nombr ayah.nak bgithu pasl ira...

mak cik ckp terus blik umah jer.mak cik hantr.!ai...dah lah brang2 kt hostel xkemas lgie.ngn buku kt bilik prep tu xkemas lgie..!midah ckp dye nak kemaskan...huh!serba salah lah pulak nk suh ..hehe...last2 ira ckp,xpe lah.esok kalau kaki ira dah ok.ira dtg hostel amik barang2....then,tdie ira dah pergi dah hostel amik barang2 sume.sampai je hostel tngok dowank ngah traing valybl.adush.jeles nyer....rse nak je gie main.haha...xpe3..sabar2.
khamis ptg aritu men bola tampar dalm hujan yg renyai2 jer...boleh tahan basah lah jugak...nasib bek xdemam..

Friday, 3 February 2012

Wahai Hati, taatilah ALLAH, Wahai makhluk yg diamanahkan Hati, peliharalah kembaramu, Wahai Pemilik Hati, aku sangat mencintaiMU~


CARI Lah lelaki.

Carilah LELAKI yang mampu menjadi IMAM untukmu...
Carilah LELAKI yang mampu menitis air mata melihat kesakitanmu ketika melahirkan zuriatnya...
Carilah LELAKI yang mampu membangunkanmu untuk BERIBADAT bersama-sama di sepertiga malam...

Jika pencarian itu telah engkau temui, jangan lupa bersyukur kepadaNya. Jadilah PERMAISURI hatinya, peneman dikala SUKA dan DUKA, pengubat RINDU dan LARA.

Sunday, 22 January 2012

NINY


DOA IFTITAH

 Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku,
Ibadatku,
hidupku,
matiku
adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak
menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.


Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

KETIKA RUKUK



 Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

-Bacaan ketika bangun dari rukuk

 
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

-Bacaan ketika SUJUD

Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian

-Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah daku,
Rahmatilah daku.kayakan daku,
angkatlah darjatku,
rezekikan daku,
berilah aku hidayah,
sihatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku


   -Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.



Bacaan ketika Tahiyat Akhir





Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah..
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim.
Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di alam alam ini.
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.
Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.